Monday, September 14

Mencari Ampunan Allah

Subhanallah. Maha Suci Tuhan yang Maha Pengampun. Rahmat dan kasih-Nya membuka ruang dan peluang buat kita terus berada di bawah rimbun teduhan Ramadhan. Selawat serta salam buat Rasulullah saw, pemimpin terulung umat ini.

Hari ini, 24 Ramadhan menjengah... Menjadi salah satu saksi yang bakal menceritakan perihal hidup hamba-hamba Allah di akhirat nanti. Peluangnya masih ada.

Kenangilah dosa-dosa dan kesalahan silam dengan hati yang penuh penyesalan, dengan hati yang mengharap rahmat dan ampunan Allah. Nasib kita di Hari Kebangkitan masih pudar, belum jelas hitam putihnya, belum tahu syurga atau neraka, belum tahu derita atau bahagia. Oleh itu, peluang masih terbuka. Beruntunglah sesiapa yang memanfaatkan kedatangan Ramadhan. Beruntunglah sesiapa yang menghidupkan malam-malamnya dengan kerendahan hati, dengan permohonan ampun, dengan rasa kehambaan beserta hiba dalam sujud tahajjud memohon ampunan dan kasih-Nya.

Dalam hari yang kian berlalu, Ramadhan yang kian beransur, gunakanlah ruang waktu yang ada. Di saat pintu keampunan dibuka, pintu syurga dibuka, pintu neraka ditutup, beruntunglah insan-insan yang menjadikan Ramadhan ini sebagai "turning point" dari hamba yang lalai kepada hamba yang sedar. Bukan setakat di bulan ini, bahkan berterusan mengubah dan mengkritik diri agar di alam sana nanti, kita mampu tersenyum indah.

Amatlah rugi bagi mereka yang gagal mendapat ampunan Allah tatkala Ramadhan singgah melawat kita. Alangkah ruginya menjadi hamba yang melupakan Tuannya (Tuhan).

# carilah rahmat, hindarilah laknat ! moga langkah dan usaha mu diiringi reda-Nya. Islam dihayati, hidup mu diberkati !

# manfaatkan saat-saat akhir ini ! kupohonkan keampunan untuk diri ku, untuk ibu bapa ku, sahabat-sahabat ku, untuk ibu bapa umat Islam dan pejuang-pejuang kita di bumi Palestin...

# maafkan salah silap ku, sengaja atau tidak... izinkan aku mendapat keampunan-Nya (dengan terhapusnya dosa sesama manusia terlebih dahulu).

0 Comments:

 

Followers

Fortified Fraternity Copyright © 2009