Monday, January 4

Tazkirah : Menfleksibelkan Hati


Assalamualaikum

Tazkirah pada minggu ini tentang organ terpenting iaitu hati. Penting woo mesti kena baca!

Hati ini saya ibaratkan seperti bejana. Tapi yang ajaibnya, bejana ini fleksibel. Fleksibel jika dilatih untuk fleksibel. Jika tidak dilatih, bejana (hati) tersebut akan keras. Apabila keras, sudah tidak fleksibel untuk menerima teguran dan nasihat.

Kerana hati ini fleksibel, kita kena isi dengan air-air hikmah. Secara tuntas, kita harus isi benda-benda yang baik sahaja ke dalam hati. Yang buruk-buruk kita guna HEPA filter. Barulah bejana tadi menakung manisan bukan tuba.

Kenapa pentingnya hati yang fleksibel?

Sebab, kita semua ini sudah dewasa. Apabila dewasa, ego kita tinggi. Susah untuk bertolak-ansur. Sukar untuk berlapang dada. Payah untuk menerima pendapat orang lain. Ada sahaja tak kena.

Benda ini terjadi kerana kita tidak latih hati untuk fleksibel. Kerna, hati kita tidak dilatih untuk menerima.

Kerana itulah, kita harus berlapang dada. Iaitu salamatus sadr. Dengan berlapang dada, kita mudah terduduk dibangku muhasabah, membenarkan teguran dan nasihat datang mengetuk hati kita. Tidak mudah melenting, biarpun terasa keperitannya.

Tidak Menunggu Sempurna

Dan, kita selalu mempersoalkan:

Diri sendiri tak betul, ada hati nak ajak-ajak orang...

Cam bagusla dia ni, macam tuuut...

Hafal al-Quran pun tak, DQ lagi tak pernah jejak, nak kata good, tak...(cam pantun 3 kerat lak)

Kawan-kawan, ingat tak apa yang dikatakan oleh Allayarham Sheikh Mustapha Masyhur:

“Islah nafsak, wad’u ghairak”

Ramai orang salah faham kata-kata ini dengan menafsirkan seperti berikut:

“Perbaiki diri dulu, baru ajak orang lain”

Sebenarnya, benda ni concurrent..not one after another...kena buat serentak yakni baiki diri dan ajak orang lain. Lagipun, tak pulak ayat tu jadi "Islah nafsak, thumma ud'u ghairak".Thumma beerti kemudian.

Kenapa ya?

Sebab manusia tidak akan sampai taraf sempurna. Allah yang Maha Sempurna.

Kesimpulan

1) Fleksibelkan hati. Jangan mudah melenting dengan teguran dan nasihat orang. Diorang tegur, sebab sayang. Caring is Loving kaaan?

2) Bersikap toleransi. Kita selalu berbeza pendapat. Ada yang nak itu, orang lain nak ini. Cuba renung kata-kata John F. Kennedy ni, "If we cannot now end our differences, at least we can make the world safe for diversity".

3) Semua orang adalah daie. Kita ni hidup kena tolong-menolong atas perkara kebaikan. Makanya, semua orang perlu ingat-mengingati. Perlu terdorong untuk melakukan kebaikan kepada saudaranya yang lain. Barulah kita menuju khaira ummah.

p/s: Terima kasih kerana membaca. Saya masih Welfare, bukan tukar portfolio ke SnI =)

0 Comments:

 

Followers

Fortified Fraternity Copyright © 2009