Saturday, October 3

Usahakanlah !

Assalamualaikum buat rakan-rakan seangkatan. Dalam kebuntuan idea untuk meneruskan misi biro ini (Spirituality and Islamization), ingin dikongsi di sini galakkan-galakkan bagi pemuda-pemudi Islam bagi menambah amal masing-masing. Dunia seketika cuma. Bekalan untuk Yaumut Talaq (Hari Pertemuan) seharusnya disediakan di samping penambahan ilmu dan keluhuran akhlak yang sepatutnya diusahakan untuk sentiasa dibaiki. Terimalah dan manfaatkanlah :

1. "Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah "sembahyang tahajjud" padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhan mu membangkit dan menempatkan mu pada hari akhirat di tempat yang terpuji" (Surah Al-Isra' : 79).

2. "Wahai sekalian manusia, sebarkanlah salam, bersedekahlah dengan cara menghidangkan makanan, jalinlah hubungan silaturrahim, sembahyanglah di waktu malam tatkala orang-orang masih tidur, pasti kamu semua masuk syurga dengan selamat dan sejahtera." (HR. Hakim, Ibnu Majah dan Tirmizi, hadis ini adalah hasan sohih).

3. "Dua rakaat sunat Fajar (Subuh) itu lebih baik daripada dunia dan seisinya." (HR. Ahmad, Muslim, Tirmizi dan Nasa'i).

4. "Barangsiapa yang mengerjakan solat Isyak berjemaah maka seakan-akan dia telah solat setengah malam. Dan barangsiapa mengerjakan solat Subuh berjemaah maka seakan-akan dia telah solat selama satu malam." (HR. Muslim).

5. "Allah akan turun ke langit bumi pada setiap malam, ketika malam tinggal sepertiga yang terakhir. Dia berfirman: 'Mana hamba-Ku yang berdoa, untuk Aku makbulkan (doanya) ? Mana hamba-Ku yang meminta kepada-Ku untuk Aku penuhi (permintaannya) ? Mana hamba-Ku yang beristighfar untuk Aku ampuni (dosanya) ?" (HR. Bukhari dan Muslim).

Rujukan:
1. Keajaiban Solat Subuh oleh Dr. Raghib al-Sirjani.
2. Solat-solat Sunat Rasulullah SAW oleh As-Sayyid Sabiq.

0 Comments:

 

Followers

Fortified Fraternity Copyright © 2009